U3F1ZWV6ZTM4OTI1NzY3NDg3X0FjdGl2YXRpb240NDA5NzUyMzk1MjY=
recent
أخبار ساخنة

الرئيس السيسى : تعديل العملية التعليمية يحتاج الى فهم ووعى الاسرة المصرية وعدم التخوف

الرئيس السيسى : متحدثا عن نظام التعليم الجديد لازم كل اسرة تكون متفهمة مش خايفة

تضمنت كلمة الرئيس ( عبد الفتاح السيسي )  اليوم في احتفالية عيد العمال تأكيد ه على  أن نظام التعليم الجديد الذي تسعى وزارة التربية والتعليم الى تطبيقه  وذلك لتجهيز  الطلاب والطالبات للمستقبل، يشترط استعداد الأهالي وتفهمهم: "لازم كل أسرة مصرية تكون مستعدة ومتفهمة، مش خايفة "

وقال الرئيس إن نظام التعليم الذي كان مطبقا في مصر و شهدته الخمسين سنة الماضية، مش كفاية ولازم تتعدل ، في ظل التكنولوجيا الجديدة  خلال السنوات المقبلة: "لازم تقبلوا التغيير وتساعدونا علشان ننجح".

وأضاف: "لو لم نجهز أولادنا وبناتنا للعمل في المستقبل، فلن يكون لهم مكان في السوق: لو ماجهزناهمش يبقى بنطلعهم علشان نقعدهم في الشارع وكدا بنضيع مصر".
اذا كان على الموضوع واضح والمسار واضح ونجاحنا فيه بيكم انتا لان انتم لابد من تفهم وتساعدونا على نجاح هذا المسار ولكن ياترى انتوا هتكونوا مستعدين انه يكون معاه ليسانس وبكالوريوس بس ولكن لابد من تجهيز الخريج وخاصة التعليم الفني
وقال إن خريجي الجامعات يصل عددهم كل عام نحو 600 إلى 700 ألف طالب: "هل فيه مكان لتوظيف 100 ألف خريج حقوق، و100 ألف خريج تجارة، لازم نكون مدركين، لازم الإعلام يشتغل والمسلسلات والمقالات،تتكلم فيه  أنا بغير المسار ماينفعش ألاقي الرد بلغة أخرى" يبقى كدا مش هينفه .

وأكد أنه خلال السنوات الـ10 القادمة، لا بد ان نجهز بناتنا وابنائنا لسوق العمل ومطالب العمل القادمة : "لن ينجح الأمر إلا بكم جميعًا، التعليم الفني موجود، ينصلح بينا كلنا، المدرس، المصنع، الأسر".
التعليم الفني موجود وينصلح بينا كلنا بالمدرس والمصنع ...الخ مع بعضنا كل الأمور تمشى اى قطاع من القطاعات اللى انتوا بتتكلموا عليها

ووجه كلمته للمصريين قائلًا: "خدوا مني الكلام وفكروا فيه براحة، مع بعضنا كل الأمور تمشي، في أي قطاع"
كلنا مع بعض السبب في الفشل والنجاح
وأؤكد لكم ان من يريد ان يجد المكان المناسب ينبغي ان يتحلى بالتفانى والاتقان في العمل وان يتحلى بالابتكار وان يكون مستخدما جيدا للتكنولوجيا  

بالارادة والعزم قادرون على تحقيق رؤيتنا التي نحلم بها لهذا الوطن

وكان هذا من ضمن كلمة القاها السيد الرئيس في احتفالية عيد العمال اليوم الثلاثاء بالإسكندرية
لمشاهدة الكلمة كاملة  اضغط هنا
الاسمبريد إلكترونيرسالة